Chmury Chmury Chmury Chmury Chmury Balony Balony Balony

KRASNOLUDKI

Wiosna w ogrodzie

27.03.2020

Propozycje zabaw na dzisiejszy dzień

1.Opowieść ruchowa „DWA NASIONA” zabawa inspirowana Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

 Dzieci wraz z rodzicem lub rodzeństwem dobierają się w pary, siadają zwrócone do siebie i wykonują kolejne ruchy.

Głęboko w ziemi spotkały się dwa nasiona (siedzimy w parach plecami do siebie). Zastanawiały się, kim będą, gdy urosną. Jedno z nich wcale nie miało ochoty wychodzić z ziemi. Większe i silniejsze nasionko mocno naciskało na nie, by jak najbardziej wykiełkowało (napieramy na siebie plecami, mocno naciskając).
W końcu nasionka postanowiły wykiełkować razem, chwyciły się mocno i próbowały przebić się przez ziemią (wciąż siedząc tyłem do siebie, spleceni rękoma, próbujemy razem wstać). Niestety tak mocno do siebie przywierały, że bardzo trudno było im razem wzrastać. Postanowiły więc ułożyć się nieco inaczej. Obróciły się przodem do siebie mocno się złapały (odwracamy się twarzą do siebie i chwytamy za ręce). O tak, w ten sposób było im znacznie wygodniej, miały więcej powietrza i swobody. Zaczęły się bawić i chichotać. Kiedy jedno pieło się w górę, drugie nie miało sił, pierwsze słabło i nie chciało wzrastać (stojąc naprzeciwko siebie, trzymamy się za ręce i robimy „wagę” – jedna osoba wykonuje przysiad, druga stoi i tak na przemian). Każde z nich chciało rosnąć w swoim tempie, dlatego zaczęły się kłócić (stojąc naprzeciw siebie, przeciągamy się nawzajem rękami). W końcu doszły do zgody i postanowiły, że każdy chce wyrosnąć samodzielnie (pary puszczają ręce i machają do siebie, każdy stoi sam). Wyciągnęły się ku górze, wspięły się do słońca (unosimy ręce). Udało się – już było widać pierwsze promienie, już było czuć ciepły wiaterek. Nasiona prężyły się i rozciągały, zwracając się ku słońcu (stoimy na palcach i wyciągamy ręce wysoko nad głowę). Teraz już skakały w górę ku niebu, ciesząc się bardzo, że są na powierzchni (podskakujemy i chichoczemy). Nasionka ku swojemu zaskoczeniu stwierdziły, że przybrały inny kształt – wcale nie były już okrągłe i szare, lecz zielone i długie, jakaś ich część pozostała nad ziemią (wskazujemy na stopy), natomiast inna – piękna i zielona była nad ziemią (rozkładamy ręce na boki). Przemienione w pędy nasiona zaczęły tańczyć, poruszając się delikatnie w prawo
i w lewo (bierzemy apaszki, którymi kołyszemy delikatnie w różnych kierunkach, nogi pozostają nieruchome, nogi mocno trzymają się podłogi).

2. “Co robi ogrodnik?” – Popatrz na obrazki i zastanów się jakie czynności wykonuje ogrodnik. Podziel nazwy tych czynności na sylaby. A może potrafisz wyróżnić pierwszą głoskę?

Co robi ogrodnik?

3. Pamiętacie piosenkę “Wiosenne porządki”? Zaśpiewajcie ją jeszcze raz. Pożyczcie od mamy drewniane łyżki i stwórzcie piękny akompaniament do tego utworu.

Miłej zabawy:)

 


26.03.2020

Kochane Krasnoludki, pamiętacie Pana Miłosza? Myślę, że tak 🙂 Dzisiaj proponuję Wam zabawy muzyczno-ruchowe, które znacie z przedszkola. Miłej zabawy 🙂

 


1. Czytaj razem z rodzicem : rodzic słowa, Ty obrazek. Następnie odpowiedz na pytania.

Zadanie-1

        Pytania :

    1. Jaką mamy obecnie porę roku?
    2. Czego do posadzenia roślin potrzebowali mama i Kamil?

2. Oglądnij obrazki i odpowiedz na pytania.

Zadanie-2

           Pytania:

    1. Co robią w ogrodzie dzieci?
    2. Jakie prace wykonują dorośli?
  • Jakich narzędzi potrzebują do tych prac? Podziel nazwy narzędzi na sylaby. Spróbuj wyróżnić pierwszą głoskę w ich nazwach.

Dodatkowo : Zapytaj rodziców do czego służą sekatory.

3. Ćwiczenie ruchowe „Wiosenne prace w ogrodzie”. Naśladuj :

  1. Grabienie liści.
  2. Przekopywanie grządek.
  3. Sadzenie roślinek.

4. Ćwiczenie oddechowe „Budzimy śpiące nasionka”. Dmuchaj kolejno w paluszki : kciuk, palec wskazujące, środkowy, serdeczny i mały. Przypomnij z rodzicem ich nazwy. Policz palce.

5. Posłuchaj piosenki „Wiosenne porządki” i naucz się jej tekstu. Zatańcz według podanych w kartach pracy wskazówek.

Zadanie-5

6. Oglądnij obrazki i ułóż je według odpowiedniej kolejności. Opowiedz jak rośnie fasola.

Zadanie-6

Dodatkowo : Poproś mamę o ziarenka fasoli i „zasadźcie” ją w słoiku według poniższej instrukcji :

Co jest potrzebne?

  • 3 nasiona fasoli (proponuję fasolę “Jaś”, bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre) – słoik 0,25 l
  • podstawka – miseczka pod słoik
  • gaza
  • gumka recepturka

Co zrobić?

Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody. Obserwuj jak rośnie fasola.

7. Oglądnij i nazwij wiosenne kwiaty. Podziel ich nazwy na sylaby. Zabierz kredki, kartke i spróbuj narysować jeden z nich. Jeżeli potrafisz stwórz wiosenny ogródek malując wybrane przez Ciebie kwiaty. Dorysuj słonko i konewkę.

Zadanie-7

Dodatkowo : Zapytaj rodziców co potrzebują rośliny do życia.

8. Rozwiąż poniższe zagadki :

    1. Na patyku zębów rządek, znają je na pewno dzieci. Służą do równania grządek, i sprzątania śmieci. (grabie)
    2. Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
      Wozi ogrodnik narzędzia na pole. (taczka)
    3. Leci z niej woda przez sito blaszane. Jaka to wygoda już kwiatki podlane! (konewka)
    4. Co kopie, chociaż nie ma nóg?
      Będziesz nią ogród skopać mógł. (łopata)
    5. Warzywo czerwone, wybornie smakuje, gdy mama barszczyk z niego gotuje. (burak)
    6. Mama zawsze płakała, kiedy z warstw ją obierała, ale do zupy i sałatek to wspaniały jest dodatek. (cebula)
    7. Gdy pokroisz mnie w plasterki, włóż do szklanej salaterki – – już mizerię pyszną masz, na stół ją z obiadem dasz. (ogórek)

Dodatkowo : Narysuj rozwiązania zagadek. Pokoloruj obrazki.

9. Wysłuchaj opowiadania „Jak koza została ogrodnikiem” i odpowiedz na pytania :

Na małej polance mieszkała sobie Pani Zajączkowska z synkami Skoczusiem i Kicusiem. Dwa wróbelki, które lubiły przylatywać na tę polankę, nie wiedziały, czy ładniejszy jest Skoczuś, czy Kicuś. I tak się kłóciły:

Ćwir-ćwir – ćwierkał pierwszy wróbelek. – Skoczuś ma dłuższe uszy.

  • Ale Kicuś ma bardziej puszysty ogonek – tłumaczyła mama Zajączkowska.
  • Ćwir-ćwir, to prawda – zgadzał się drugi wróbelek.

Zajączki lubiły jeść zielone przysmaki, więc mama wyszukiwała najsmaczniejsze listki w trawie. Znajdowała też w lesie kępki zajęczego szczawiu, przysmaku zajęcy. Niestety, nie było go tam wiele, więc mama postanowiła zrobić pod lasem ogródek. Na grządkach posiała zajęczy szczaw, sałatę, marchewkę i koperek. Zajączki codziennie podlewały grządki, a nawet pomogły zrobić płotek wokół ogródka.

  • Teraz już nikt nie podepcze naszych grządek – powiedziała mama. – Musimy tylko znaleźć ogrodnika, który zaopiekuje się nimi, gdy my będziemy w lesie.
  • Tak, tak – ćwierkały wróbelki. – Ktoś musi pilnować ogródka.
  • A może wy to zrobicie? – zapytała Pani Zajączkowska.
  • My? – zdziwiły się wróbelki. – My jesteśmy za małe! Poszukaj kogoś innego!

Ale to nie było proste. Wiewiórka zajęta była wiosennymi porządkami w dziupli, jeż nie miał czasu, a lisa mama Zajączkowska nawet nie pytała, bo bała się tego leśnego chytrusa. Pewnego dnia przywędrowała na polankę biała koza z czarną łatką na grzbiecie. Gdy dowiedziała się o zmartwieniu zajęcy, powiedziała:

  • Pilnować sałaty, szczawiu, koperku i, mniam-mniam, marchewki? To praca w sam raz dla mnie!

Mama Zajączkowska, która wcześniej nie znała kozy, ucieszyła się bardzo. Pokazała jej, jak podlewać grządki i przypomniała, po co jest płotek. Zające pobiegły do lasu, a koza została w ogródku.

  • Pilnuj sałaty! – ćwierkały wróble. – Pilnuj marchewki!
  • Oczywiście – meczała koza. – Pilnuję, tylko nie przeszkadzajcie.

Wróbelki poćwierkały i odleciały. Gdy zajączki wróciły z lasu do domu, nie poznały swojego ogródka. Marchewki i sałaty ani śladu, grządki zdeptane, koperek zjedzony, nawet zajęczy szczaw wyskubany. Co za nieszczęście! A gdzie się podziała koza? Objedzona smacznie usnęła sobie pod płotem…

  • Bo koza nie nadaje się na ogrodnika! – zaćwierkały wróbelki i pofrunęły opowiedzieć o tym wszystkim mieszkańcom leśnej polany.

Pytania :

  1. Kto mieszkał na małej polance?
  2. Co lubiły jeść zajączki?
  3. Co mama zajączków posiała na grządkach w ogródku?
  4. Jak zajączki dbały o ogródek?
  5. Kogo mama prosiła, żeby został ogrodnikiem w jej ogródku?
  6. Co zrobiła koza, kiedy została ogrodnikiem?
  7. Dlaczego koza nie nadaje się na ogrodnika?

10. Ćwiczenia mowy – naśladuj głosy zwierząt z opowiadania :

    1. Koza : „mee”
    2. Wróbelki „ćwir, ćwir”

11. Ćwiczenie ruchowe : „Zajączki na łące”. Naśladuj skoki zajączków.

Dodatkowo : Narysuj 3 marchewki dla Kicusia i 3 dla Skoczusia. Ile marchewek mają razem zajączki. Klaśnij tyle razy nad głową, przed sobą, pod prawym kolanem, z prawej strony, z lewej strony.

12. Wiosenne porządki. 

Wiosna robi porządki w ogródku, a my zrobimy porządki w naszych zabawkach. Posegreguj swoje zabawki tak, aby do siebie pasowały. Jak możesz to zrobić? Możesz podzielić zabawki kolorami lub wielkością? Pewnie, że tak! Jednak lepszym sposobem na wiosenne porządki będzie ułożenie ich zgodnie z ich nazwą. Spróbuj ułożyć obok siebie wszystkie pluszaki, a potem lalki lub autka, książki i klocki też powinny mieć swoje miejsce. Jakie inne zabawki możesz wyróżnić? Po zrobieniu wiosennych porządków w swoim pokoju, odpowiedz na pytania:

  1. Ile masz pluszaków? A ile lalek/autek?
  2.  Ile jest książek w Twoim pokoju?
  3.  Jakich zabawek masz najwięcej? A jakich najmniej?
  4.  Jeśli potrafisz to powiedz czego masz więcej pluszaków czy książek?

14. Dodatkowe zabawy i ćwiczenia – Materiały dodatkowe 

Miłej zabawy!

Z pozdrowieniami pani Kasia i pani Marzena.


Witamy wiosnę!

Karty pracy – 5-6 latki

Karty pracy – 3-4 latki

 

Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?

Czym jest koronawirus i czym grozi spotkanie z nim? Dlaczego nie ma przedszkola? W udzieleniu odpowiedzi na te trudne pytania może pomóc nam bajka. 

Bajka o złym Królu Wirusie i dobrej Kwarantannie

Polecamy również rodzinną grę planszową: Gra Pandemia

Dokładne mycie rąk w czasie pandemii jest szczególnie ważne. Aby zachęcić do tego dzieci, warto pokazać im takie doświadczenie

Propozycje wspólnych rodzinnych zabaw: Rodzinne zadania

Dzieci uwielbiają bawić się, tańczyć, eksperymentować. Zachęcamy do skorzystania
z propozycji takich zabaw:

Eksperymenty dla dzieci

Taniec dla dzieci

A na chwilę odpoczynku i wyciszenia polecamy 

Czytanie przed spaniem